Documentaire KL2020 KLM in coronatijd

KLM in coronatijd, de documentaire. (Kijktip)

Een staatsteun van 3.4 miljard (Bron, Rijksoverheid, 26 juni 2020) voor KLM Royal Dutch Airlines, 2.000 van de circa 33.00 KLM-medewerkers die tot eind juli 2020 gebruik maakten van de Vrijwillige Vertrekregeling (Bron: NOS, 30 juli 2020). Al is het woord ‘vrijwillig’ een beetje discutabel. De medewerkers die van de regeling gebruik maakten werken er al vaak decennialang en/of gingen bijna met pensioen.

Kritisch

Onze -ook wij zijn chauvinistisch- KLM Royal Dutch Airlines krijgt het in elk opzicht zwaar te verduren. Is het bedrag aan overheidssteun te hoog? Wat te denken over de salarissen? Is vliegen überhaupt nog te verantwoorden in deze Corona tijd? En wat doen we in de toekomst?

Documentaire KLM2020 Terug in de Lucht

De documentaire ‘KLM2020 Terug in de Lucht’, sinds 31 augustus te zien op RTL4, maakt onze opinie misschien milder. Op 7 oktober, voordat het COVID-virus in beeld was, verspreidde de luchtvaartmaatschappij het volgende bericht: ‘KLM bestaat in 2019 100 jaar en mag zich hiermee de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld noemen.’

In deze documentaire zien we de rauwe werkelijkheid van vandaag. Pieter Elbers, CEO, neemt ons mee achter de schermen. Hij meldt het verlies van 800 miljoen euro. Over de staatssteun van 3.4 miljard wordt nog niet gesproken. In de documentaire praat hij met medewerkers, beloftes over de toekomst kan hij niet maken, hij belooft wel ‘zo goed mogelijk om te gaan met slecht nieuws’. En dat blijkt. Wij benijden hem en zijn taak niet.

Tugdriver

Net zo mooi of misschien zelfs nog mooier, zijn de andere negen KLM-medewerkers die gevolgd worden. Marcel van Tiel, Tugdriver (vliegtuigsleper), is één van hen. Samen met collega’s moet hij ervoor zorgen dat de vliegtuigen ‘geen vierkante wielen krijgen’. Er moet dus mee gereden worden. Met passie en liefde vertelt hij over ‘zijn KLM’. Thuis is hij partner en opa. En blijkbaar ook wel eens mopperig. Zijn hartelijke en charmante partner geeft aan: “Dan vraag ik of hij alleen op z’n werk gezellig is”.

Spatscherm, spatbrillen, ‘een scherm voor je gezicht’

Herbert Plompen verscheen diverse keren voor de camera. En ook als hij te zien is, worden we bijna het beeld ingetrokken. Ja; hij vliegt. Maar met tenminste zoveel passie vertelde hij over zijn functie bij het KLM Bemanningscentrum. Hier melden zich alle medewerkers voor de vlucht en ontvangen de vluchtbriefing. We zien opnames van een gezellige, sfeervolle ruimte waar collega’s praten, de crew met elkaar kennis maakt en medewerkers de servicebalie Flight Support benaderen (Hebben jullie een iPad met oplader te leen? Ik heb deze thuis laten liggen). Er wordt geadviseerd om een muggenstift voor een bepaalde bestemming mee te nemen of er wordt gewaarschuwd voor een hotel waar creditcardfraude voorkomt. Maar nu komen er zaken bij, zo vertelt Herbert. Corona gerelateerd.

Coronatassen en ‘met nu zelfs spatschermen voor het gezicht’

Er staan corona tassen: met beschermingsmiddelen die de crewleden meekrijgen voor hun vlucht. Elke bestemming binnen en buiten Europa kent andere COVID-beschermingseisen: de tassen zijn dan ook anders gevuld. Zo moeten er plotsklaps thermometers worden meegenomen om de passagiers te testen op hun temperatuur. Er zijn spatbrillen, mondkapjes en ‘nu zelfs’ spatschermen. Herbert maakt een gebaar voor zijn hele gezicht om de grote van het gezichts-spatscherm (face shield) te bekrachtigen. “Ook die moeten in de tasjes gestopt worden” zegt hij. Verzucht hij bijna. Onze sympathie voor Herbert wordt er niet minder op. Wij zijn en blijven fan. Maar juist die spatschermen: die mond, neus én ogen beschermen! Waar gezichtsuitdrukkingen zichtbaar zijn, er beter geademd kan worden en waarbij, zeker de laatste weken, duidelijker wordt dat ze een goed alternatief c.q. aanvulling kunnen zijn voor de mondkapjes. Universiteiten en Gezondheidsorganisaties testen ze. In onze directe buurtlanden, Duitsland en België worden ze veel, zoals in de horeca ‘op de begane grond’ gedragen. Dus waarom niet in de lucht?

(‘Don’t’) Call us, we call you!

Wij, als vb-protect, willen Herbert Plompen graag bereiken. Dat is nog niet gelukt: omdat de KLM telefonisch nagenoeg niet bereikbaar is en omdat ook Herbert met pijn in zijn hart gebruik heeft gemaakt van de Vrijwillige Vertrekregeling. De eerste twee afleveringen van de KLM documentaire zijn uitgezonden, maandag 14 september wordt deel 3 uitgezonden. Wij kijken: zelfs zonder dat Herbert in beeld komt. Alle gelukt gewenst, voor alle KLM-medewerkers en betrokkenen.

Voor de liefhebber: de geschiedenis

De eerste KLM vlucht was in mei 1920 (!) naar Londen. De piloot (vliegenier) was warm aangekleed: hij zat in een open cockpit. In dat eerste jaar vervoerde KLM 345 passagiers, in 2019 waren dat er ruim 34 miljoen. KLM is de oudste, nog opererende, luchtvaartmaatschappij. Marie-Louise Verklak was de eerste vrouwelijke piloot in dienst van de KLM, in 1978. Oef, dat is slechts 42 jaar geleden.